نوروفیدبک و اختلال یادگیری

نوروفیدبک و بیوفیدبک یکی از راهکاری های نوین در علم روانشناسی برای درمان و بهبود کودکان مبتلا به اختلال یادگیری است.


هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن و وضعیت هوشی اش و یا با توجه به آزمون ها و معیار های خواندن و نوشتن را دچار اختلال نماید اختلال یادگیری نام دارد. اختلال یادگیری مربوط به کسانی است که در درس ها و زندگی تحصیلی خود شکست های فراوانی متحمل می شوند حال آنکه این کودکان در دسته کودکان استثنایی نیز قرار نمی گیرند و دارای هوش مناسب و متعادلی نیز هستند. اختلال یادگیری در سنین کودکی و در دوران دبستان بسیار شایع است. کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با وجود داشتن هوش و ای کیو نرمال و عدم داشتن هر گونه نقص حسی در یادگیری دچار مشکل هستند. اختلالات یادگیری شامل مواردی از قبیل نقص و عدم توانایی در شناخت مناسب واژه ها، خواند کند و نادرست، مشکل در درک ریاضی و موارد محاسباتی نظیر آن مانند جدول ضرب و نیز مشکلاتی در خواندن نوشتن و درس هایی مانند املاء و انشاء و یادگیری و نوشتن لغات و جملات می شود. در درمان اختلال یادگیری، روش نوروفیدبک تحول بزرگی به وجود آورده است به طوری که در درمان اختلال یادگیری روش نوروفیدبک به تنهایی کافی بوده و نیزی به استفاده از هیچ گونه دارو و یا مکمل و یا هر گونه روش بهبود دیگری در کنار آن وجود ندارد. در روش نوروفیدبک معمولا کودک مبتلا به اختلال یادگیری بایستی یک دوره در مانی را کامل کرده و پس از کامل کردن این دوره درمانی شخص تا حد مناسبی بهبود خواهد یافت. تاثیر روش نوروفیدبک و بیوفیدبک در درمان کودکان و افراد مبتلا به اختلال یادگیری در بسیاری از پژوهش های نوین در حوزه تخصصی پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی اثبات شده است.

منبع: مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-نوروفیدبک و اختلال یادگیری


/ 0 نظر / 4 بازدید